Translate

mandag 1. september 2014

Et fargeforsøk og en sjalsalong.


I dag har jeg gjort noe morsomt. jeg har farget garn.



Som vanlig er jeg med på en mysteriealong. Vi skal strikke sjal og det heter Family Tree av Fiddle Knits.
Her finner du mønsteret.

For tredve år sida brukte jeg Pt 12 / 2 til veving. Det er et nydelig kamgarn med 300 meter på 50 gram. Legger en det dobbelt, minner det om Pt 2. Jeg har fortsatt noe av dette garnet, men det er beige og ikke så spennende å strikke sjal av. Tidligere har jeg farget noe av det rødt. Det var dette garnet jeg tenkte å bruke til sjalet.
 Det skulle brukes en kontrastfarge til opplegg og til ei latvisk flette. Jeg tenkte at det ikke gjorde noe om dette var litt tykkere. Det jeg ikke visste var at kontrastfargen også skulle brukes til et mønster på sidene og til det ble alpakkagarnet altfor tykt sammen med det tynne røde.
Idag prøvde jeg derfor å farge garn.





Første forsøk ble for grønt. Forsøk nr 2 ble helt perfekt, så etter at garnet var tørket (med hårtørrer) kom jeg igang med denne ukes del.


Jeg har en liten bok hvor jeg noterer det jeg gjør. Det er litt bra, for det er altfor lett å glemme.








Men nå har jeg tenkt å sove litt, så resten får vente til i morgen.

 I morgen kommer forresten også  første del av Torirot sin vottealong. Gøy.
 Har du lyst til å henge på finner du mønstert her.





1 kommentar:

  1. Det er artig med garnfarging!
    Jeg ble mektig imponert over hvor fin loggføringsbok du hadde.
    Er jo som du sier, det er fort gjort å glemme hva man gjorde..
    Lykke til med alongene. Skal bli spennende å se sluttresultatet :)

    SvarSlett