Translate

mandag 15. september 2014

Shwook og Eid Top.

I 2012 var jeg på Shetland for første gang .Vi var på et møte i "Spinners and Weavers". Det tilsvarer et norsk husflidslag. Damene satt rundt i lokalet, noen spant og noen strikket. Etterpå drakk vi kaffe og spiste kaker.





Ei av damene klipte opp ei jakke, uten å ha sydd på forhånd. Jeg hadde montert mange jakker, men aldri uten en maskinsøm. Det var imponerende. Hun som klipte opp jakka het Hazel Tindall, men det visste jeg ikke da.
Før vi skulle til Shetland i år, fant vi et mønster på ei lue, den hette Shwook. Jeg syntes navnet var nokså spesielt. Lua er laget til SHetland WOOl weeK. Og da ga jo navnet seg sjøl. Det var Hazel som hadde laga mønsteret, og det er også hun som er leder for Shetland Wool Week.

Da vi kom til Jamieson & Smith, kjøpte jeg garn til lue.
Slik ble den.





Her er mønsteret.
http://www.ravelry.com/patterns/library/shwook

Da jeg kom hjem fant jeg noe restegarn. Det var Pt2, med unntak av den mørke grønne, det er fra J&S.




Det ble et par votter også.

                                                               ------------------------


Det jeg egentlig hadde tenkt å fortelle om var Eid top. Dette mønsteret er laget av samme dama.
Det er en vest. Garnet fant jeg hos J&S, men når jeg kom hjem byttet jeg ut den lyse grønne med en gammel  rest Ullteppegarn.




Skulle tru jeg hadde strikka en shorts.




Det var fire klippekanter. De tre første klippet jeg uten å sy, men det er nok ikke noe for meg. Den lille maskinsømmen er ikke noe arbeid, men for meg gir det en trygghet som jeg gjerne vil ha. Den siste åpningen ble sydd.



Jeg er ferdig med monteringa, men har noen problemer med valg av knapper.
Skal bestemme meg i kveld, skal love å vise det i morgen.

I mellomtida finner du mønsteret her.
http://www.ravelry.com/patterns/library/eid-top



4 kommentarer:

  1. Gosh,--- seie eg. Nesten stum av beundring og respekt for slike stikkere! Utrulig lærerikt og facinerande! Får skikkelig lyst å reise!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. obs- blir nydelig den jakka/vesten du helde på med.

      Slett
    2. Takk, takk Linda.
      Synes du skal dra til Shetland. Du vil elske de øyene og menneskene. Ikke bare pga strikkinga, men også den måten de viser at de er glad for at du kommer på besøk. Ikke alltid en føler det som turist.

      Slett
  2. Kjempefine luer, og veldig kjekt med votter til :)
    Tror jeg vil være med Linda til Shetland ;)

    SvarSlett