Translate

mandag 12. november 2012

Julegaveidé 2



Vi har fått vårt første snøfall her på østlandet. Mannen min var raskt i sving med å lage fuglemat. Og allerede første dagen maten sto på bordet var nøtteskrika på plass.Det er hyggelig å mate fugler. Vi sitter ved kjøkkenbordet og ser rett ut på dem. Det er veldig mange forskjellige. En og annen ekorn kommer også innom. I tillegg til å glede oss, kan vi lære barnebarna hva fuglene heter. Og om sommeren spiser en kjøttmeisfamilie utrolige 75 kg insekter. Myggplaga minker på den måten.

 
Men så til julegaveidéen; en fuglemater innpakket i cellofan med rød sløyfe og et par små kongler eller en grønn kvist som pynt.

Fuglemateren kan lages i tre, som her, gjerne med barken på. Et plastrør kan også gjøre nytten.





OPPSKRIFT PÅ FUGLEMAT

To poser lettkokt havregryn (1,5 kg)
3/4 liter grovhakka peanøtter uten salt
3/4 liter solsikkekjerner
2 blokker Flott matfett (1kg)

Smelt fettet og tilsett peanøtter og solsikkekjerner, mens du rører omkring. Bland deretter inn havren som du elter omkring til du får en jevn masse, som du så heller over i fuglemateren. Ta en plastikk brødpose på hånden, press massen godt sammen og la det stå til kjøling. Det at massen er godt sammenpresset gjør at den ikke renner ut eller trekker til seg fuktighet.

Husk å plassere fuglemateren på en slik måte at katter ikke får tilgang til fuglene. Vår katt har husarrest så lenge det er lyst om vinteren. (han får være ute både morgen og kveld)

Tar med et par bilder fra i fjor.





























Det stoffet jeg viste i går er blitt til en liten pung med tre rom.
Idéen fikk jeg hos Stofftausa. Der ligger det også link til beskrivelsen av hvordan pungen er laget.

Alt gikk greit til jeg kom til sying av sidene. Det synes jeg var tuklete.


















4 kommentarer:

  1. Det blev ju en jätteläcker toalettväska av de tyger Du skar häromdagen. Den är så fin, tycker jag.

    Dollandesign

    SvarSlett
  2. Snille mennesker som tar vare på fugler og katter - om en annen. (har sett og lest forrige blogg) Fine fuglemater og trivelige bilder. Den kaka - gav meg virkelig søthunger--- så flott!!

    SvarSlett
  3. Det var en smart fuglemater. Jeg har brukt melkekartonger, og det er ikke så fint ;) Nydelig toalettveske også, og jeg sier som Linda, flott kake!

    SvarSlett
  4. Det var en stilig fuglemater.
    Tusen takk for oppskrift på fuglemat :)

    Forresten en lekker toalettveske du har laget!

    SvarSlett