Translate

torsdag 1. november 2012

Pixielue

 

Det er morsomt å strikke pixieluer. De sitter godt og er tette rundt halsen.
 Hva mer kan en vente av en lue? Mønsteret til luene fant jeg på denne siden.
http://trikoter.blogspot.no/2009/05/trudes-pixielue-med-hals.html

Den rosa lua er strikket litt annerledes. Her er det tre rette masker som danner skillet mellom rillestrikk og ribbestrikk . Det er like mange masker, og når en øker på den ene siden av de tre rette maskene og feller på den andre, blir det fler og fler masker på den rillestrikkede siden. Luene får den spisse fasongen fordi rillestrikk trekker seg mer sammen i høyden. På den måten blir den svært elastisk og tetter godt rundt ansiktet.



Etterhvert som familien blir større må man også ha større bord.
I mange år har vi hatt en blå duk med sølvstjerner på nyttårsaften. I fjor måtte vi gå til anskaffelse av nytt bord og duken ble for liten.
Jeg kjøpte en ensfarget blå duk. Og planen var at jeg skulle sy en duk som passet til. Dette begynte jeg å planlegge i januar. "Syglad" (link til henne finner du i høyre marg) tipset meg på en festremse som var beskrevet i Quiltemagasinet nr. 5/2010, og nå er den ferdig. 2,20m lang og akkurat passe. Den skal få noe pynt i snippene, får se om jeg finner noe i julepynten som kan passe.


I hele år har jeg vært med på en along. Vi strikker to lapper i måneden og i slutten av året har vi da et slumreteppe. Hver måned har en ny strikketeknikk og her er det masse å lære. Veldig morsomt.
Det er Zirkona som har laget mønsteret og hun veileder / underviser under veis.
Emnet forrige måned var "hullstrikk" eller "lace". I september var det skyggestrikk. I dag kommer et nytt mønster og jeg er spent på hva hun har funnet på nå.

Her er oktoberlappene.

3 kommentarer:

  1. Sååå flott! Den festremsa var bare lekker!

    SvarSlett
  2. Eg kan gjerne skriva under på at desse luene bare er fantastiske. Ikkje bare sitte dei godt på, uten snorer, borrelåsar og anna fjas. Men pga ribbestrikken er dei så elastiske at dei varer i alle fall 3 vintersesongar! Gull verdt i vintergarderoben, og den haustar mykje misunnelse i barnehagen.
    Kjekt å følga bloggen din - du lagar veldig mykje fint, og ikkje minst variert!

    SvarSlett
  3. Pixieluen er kjempegod i fasong! Har strikket flere av disse -har vært kjærkomne gaver :)
    Festremsen din var lekker i nydelige farger!
    Årsteppelappene dine var nydelig utført. Jeg må jo si at nå gleder jeg meg veldig til å ferdigstille teppet ;) SPENNENDE!!

    SvarSlett