Translate

tirsdag 4. desember 2012

Easy street, Del 2

Da er jeg ferdig med del 2. Det er 128 flyvende gjess og 64 svart/hvite lapper.
Fredag kommer neste del, så i mellomtida kan jeg gjøre fornuftigere ting.
Bonnie Hunter viste et par fiffige linjaler, som gjorde det svært enkelt å sy flyvende gjess. 
Jeg prøvde denne, men det ble lettere å bruke hurtighjørner.
Er det noen som kjenner denne linjalen, og vet hvordan den brukes? Jeg har hatt den i mange år, men tror ikke jeg har brukt den til noe fornuftig. Den er merket med "Mini triangle, Betty Gall, 1991"

I helga hadde vi barnebarnbesøk. Den ene dagen bakte vi pepperkaker, og dagen etter bakte vi en formkake med hvetemel og potetmel. Jeg benyttet anledningen til å prøve å lære 5 åringen at potetmel var laget av poteter, og spurte så han hva hvetemelet var laget av. Via korn og aks og strå kom vi i felleskap fram til at hvetemel var laget av hvete. Da tenkte jeg det var greit å spørre om hva byggmel var laget av. Da kom det greit; byggeklosser. Da måtte jeg også spørre hva havremel var laget av; havregrøt. Så da så. Tror vi kan gå tilbake til den undervisninga en annen gang.







1. desember fikk vi de to siste mønstrene til årsteppet.
Teknikken denne måneden var perlestrikk og I-cord. Motivene var et hjete på den ene lappen og 2012 på den andre.
Nå skal alle lappene strikkes sammen. Det blir nok ikke ferdig før jul.

6 kommentarer:

  1. Love the colours you are using :-)

    SvarSlett
  2. Your ruler is a bit of a mystery. It is in cms, not inches, so you can't use it for Bonnie's method.

    Maybe it is a metric version of this kaleidoscope
    ruler? You can click on that ruler to enlarge it, then compare it with yours.

    SvarSlett
  3. Ser spennende ut det du syr!
    Lappene til årsteppet er flotte, nydelig blåfarge du strikker i! Jeg holder på med novemberlappene, er mye annet som skal strikkes før jul. Gleder meg til å sette lappene sammen etter jul :)

    SvarSlett
  4. Mysterie-arbeidet ditt er og blir et mysterium for meg...
    Årsteppelappene for desember var nydelige. Jeg ligger vel an i løypen omtrent som deg. Første lappen er ferdigstrikket her også ;)

    SvarSlett