Translate

torsdag 24. juli 2014

Sinnasaujakke og Shetland


Tusen takk for hyggelige kommentarer. Og, Linda, Jeg vil gjerne være med på å friste både deg og andre til å dra til Shetland.
Jeg har vært på Shetland to ganger. Jeg elsker landet og spesielt menneskene.
Første gang vi landa der, ble jeg veldig overrasket. Store vidder med lyng, ingen trær, masse ruiner og sau over alt. Det er så annerledes landskap. Helt annerledes enn det vi er vant til, med høye fjell og store skoger.
Før vi reiste i år strikka jeg Sinnasaujakka. Tenkte den kunne passe i "sauelandet".
Jakka er strikka i rød Kauni og de grå fargene er Pt2. Jakka er varm og god, og jeg elsker den.



                                                                    -----------------------

Det er mye som kunne fortelles om Shetland. For eksempel hvor nær en kommer Lundefuglen. På engelsk heter den puffin. Men på gammelt shetlansk heter den taminore.(usikker på skrivemåte)






                                                                    ------------------------


Men egentlig er det vel dette som frister mest. Dette er garnutsalget til Jamieson & Smith.
I samme huset er det det største ullmottaket på Shetland. Hit kommer 80% av ulla. Den sorteres og sendes videre til spinning.




                                       

                                             Jeg har mønster og garn til saueteppet på bildet.
                                             Her kan du finne det.



Her finnes ullgarn i alle farger og tykkelser. Lett å gå "i spinn". Synes jeg var flink som ikke tok med mer enn ca 5kg.
 Dette er adressen til nettbutikken http://www.shetlandwoolbrokers.co.uk/
                                                                    ---------------------

På Shetland er det også et ullspinneri. Det ligger på Sandness (!). For å gjøre forvirringen total heter det Jamieson.
Vi fikk omvisning på spinneriet. Her lager de det melerte garnet som brukes til Fair isle- strikking. Ulla blir farget før spinning, og flere farger blir blandet sammen. Nydelig garn.

Dette er adressen til denne nettbutikken http://www.camillavalleyfarm.com/knit/jamiesons.htm





De har en liten strikkeavdeling, og de vever også tweedstoffer på fabrikken.

De har også garnutsalg. Jeg var nok for opptatt med å få med meg noen nøster, så bilder fra garnutsalget har jeg ikke tatt.
                                                       ------------------------------

Kunne det friste noen, så har vi reist med Sommerakademiet. De har turer til flere av øyene i Vesterled.  Reiselederen har masse kontakter og en egen evne til å få kontakt med mennesker. Hennes lokalkunnskap drar vi nytte av. Det er helt umulig å komme i kontakt med alle disse menneskene på egen hånd.

Det er blitt seint. Skal vise bilde av noen bamser i morgen.






1 kommentar:

  1. Oisann, her skulle vore vanskeleg å kome ut. Eg hadde blitt garnblenda!! Verkleg kjekt å få sjå og høyre. Sinnasaujakka, er kjempefine -likte godt fargevalget ditt!

    SvarSlett