Translate

tirsdag 22. juli 2014

Kjole og pompadur av bomullsrester og Sommer MKAL

I dag er det 22. juli. Dette er en dag som er vanskelig for mange. For oss er det en dag vi feirer. Mens unge mennesker døde på Utøya, ble vår lille Sonja født. Det ble en voldsom kontrast. Vi har ikke noe problem med å minnes og føle med. Men vi kan ikke la en terrorist FÅ denne dagen.  Vår søte, lille treåring fortjener å feires.
 Hun øver seg på å vise hvor gammel hun er med tre, små fingre. Det var litt lettere med to, men nå spretter den fjerde fingeren så lett opp.
Hekla denne vesle pompaduren under Shetland-krimmen i går. Kan hende hun kan legge noe småtteri i den.


 Som så mange andre, har jeg strikka kluter i sommer. Hadde tenkt å bli kvitt noe restegarn, men har nok også spedd på litt. Så lageret er nok omtrent det samme.
En dag jeg satt og strikka på en grønn klut, kom Sonja og spurte om jeg strikka bluse til henne. Jeg måtte jo si at, nei, jeg strikka en klut! og tenkte, "for noe tull, når jeg har ei lita jente som vil at jeg skal strikke bluse til henne."
Den kvelden starta jeg å strikke kjole av bomullsrester. Med untak av den lyse gule er alt garnet Mandarin Petit. Og jeg hadde garn nok.
Slik ble den.



Startet med en bluse, tenkte å forlenge til tunika. Mammaen kom innom og foreslo å lage en liten kjole, så kan den bli tunika til neste år.
Starta i halsen, gjorde den høyere bak og med åpning. Åpningen var unødvendig. Delte inn i 12 felt og økte etterhvert. Veldig morsom strikking med mulighet for å bruke restegarn.

                                                           -------------------------------

Lovte i går å fortelle om en hvit along som jeg holder på med.


Jeg har spunnet noe i år. Synes tråden blir bedre etterhvert. Men her trenges mye øvelse. Det garnet jeg har er spunnet av lamull. Det er bløtt og godt å kjenne på.



Når jeg så denne alongen, tenkte jeg at dette måtte være ideelt.
Dette skal bli et teppe. Dersom man ønsker, kan mønsteret brukes til sjal. Men da velger en selvfølgelig garn som passer bedre til det. Mitt garn har ca 120m/50gram og jeg strikker på pinne nr 6.


Dette er en fjerdedel av 1. og 2. del. Det er tilsammen 5 deler.

Venter nå i spenning på neste del av denne alongen og på den jeg viste i går. Begge kommer på fredag.


Jeg skal nok finn på noe å gjøre i mellomtida.

2 kommentarer:

  1. Den kjolen var bare herleg. Og veldig greit med sånne kjolar som kan bli tunika med tida. Når det gjeld tråden du har spunne så synes eg det ser ganske strøkent ut! Og det må jo vera kjekt å ha stått for heile prosessen sjøl, med både spinning og strikking.

    SvarSlett
  2. Gratulere med "3-åringen"! Sant som du skriver - dagen trenger ikkje berre vere terroristen's! Ein herlig tivolikjole og pompadur, du har laga. (ps. liker og den serien frå Shetland) Kan hende det blir eit nytt reisemål. Du må berre freiste meir,- både med garn og bilder derifra!

    SvarSlett