Translate

tirsdag 17. februar 2015

Sokker og sjal.


Jeg fikk akkurat et spørsmål fra min sønn. "Hva skriver du om egentlig?" "Om sokker."  "Sokker er noe vi har på beina, fortrinnsvis bakbeina." Da så.

Jeg lovte å fortelle om alonger jeg holder på med.
New Year Sock er akkurat avsluttet. Dette var et ganske fint flettemønster. Jeg strikka det i rester etter adventsjerfet. Sokkene ble "urolige" i fargene og det er vanskelig å se flettene. Jeg valgte derfor å strikke et par til. Denne gangen i Fantasy fra Sandnes.
Sokkene er strikka fra tåa og opp. Hælen var noe spesiell. Den har bare øking til kile og felling til hæl. Det firkanta stykket, som vi strikker fram og tilbake, mangler. Sokken har en god fasong. Dette er en metode jeg skal bruke flere ganger når jeg strikker sokker.
Slik ble de.




     Her finner du mønsteret.

                                                                -----------------------


Den sokkealongen jeg holder på med nå heter VII og du finner mønsteret her.

Disse sokkene har lacemønster og hver uke har vi fått mønster til en blomst. Til nå har jeg strikka 12 blomster.
Jeg liker mønsteret godt, men om jeg kommer til å sette på de blomstene er jeg ikke så sikker på.

Foreløbig har vi fått tre deler og de ser slik ut.


Garnet er fabel som jeg har farga med utslitte fargepatroner fra skriveren. En rød og en svart. Farging av garn er gøy. Det tror jeg må få et eget blogginnlegg.
Neste gang får vi mønster til hælen. Jeg er spent på om den blir slik som de forrige.

                                                            ----------------------------

Jeg vet jeg har sagt det før, men sier det igjen. Når menn først lager mønster er de utrolig kreative.
Kieran Foley lager mønster til sjal. Hans spesialitet er intarsia. De er fargerike og veldig morsomme å strikke. Han bryr seg ikke om det er vrang- eller rettpinne. Det strikkes både lace og intarsia på begge sider.





Slik ser det ut etter at første del er ferdig. Jeg venter spent på fortsettelsen.

                                                  -------------------------------------

Når jeg fant mønsteret som heter Ragnarock, måtte jeg se litt nærmere på det. Hun som laget det satt i USA og googlet vikinger og deres ferder til øyene i vest. Hun så på vikingmønster og sammenlignet med keltiske mønster. I sin ferd på nettet fant hun bilder av vikingskipene på Bygdø. Dette syntes hun var så spennende at hun ville lage et mønster av Osebergskipet. Jeg synes det er nokså spesielt og dette sjalet vil jeg strikke. Alongen starter opp i neste måned.
Det garnet jeg skal strikke av er et entrådet ullgarn fra Svarta Fåret. Det er tynnt. 600meter på 100 gram. 
Dette garnet kjøpte jeg hvitt og farget det med Jaquard syrefarger, fargen heter Gun metal. Er veldig fornøyd med den.



 Mine perler er litt "bling". Hun, som laget mønsteret vil bruke treperler. De skal forestille naglene i båten. Hun vil også ha små perlemorskiver som skal forestille skjold. Usikker på dem.



Det virker som det er mange ting å strikke på her, men når det kommer så små deler om gangen, er det ikke noe problem. Det er bare å legge det vekk og vente en uke på neste del. Akkurat for øyeblikket har jeg ikke noe ustrikka på noen av disse. Jeg elsker mysterier.

3 kommentarer:

  1. "Grådig" kjekt å lesa bloggane dine!!!! Du finner fram så monge spennande teknikker og ideer. Skjønner at du liker mysterier -- her er noko spennande å finna i kvar ein link! Du må gjerne skriva meir om farging av "tomme" blekkhylser" --- eg liker!! Så beundrer eg sømarbeida dine. Flotte gryteklutar i forrige blogg!

    SvarSlett
  2. så flotte sokker, hørtes spennende ut med vikingsokker! Jeg holder meg for det meste til luer, blir så lei når jeg må strikke to… ha en fin kveld hos deg!

    SvarSlett
  3. Der, nå fant jeg deg vettu ;) uff, jeg roter litt, beklager... ;) Jeg fatter ikke, du er så aktiv og får laget sååå mye, så fint og flott og spennende prosjekter...skulle tro du hadde flere timer i døgnet enn meg :) nydelige sokker, det var herlige farver - så mye fint att :) ha en fin søndag

    SvarSlett