Translate

lørdag 19. oktober 2013

"Styrbord og Babord" og farging av garn

I går fikk jeg et nyss om at det var en sokkealong som startet på Facebook. Egentlig er jeg ikke så god til å finne fram på Facebook, men alonger har en tiltrkningskraft på meg.
Bitta Mikkelborg heter hun som har tegna disse sokkene, og de heter "Styrbord og Babord".
Dersom du ikke er med på Facebook, finnes de også her.

http://www.ravelry.com/patterns/library/starboard-and-larboard-mystery-sock-pattern

Slik er starten på min første sokk.



Jeg hadde rødt, grønt og hvitt garn. Men blått garn i passe tykkelse var det ikke her. Jeg hadde imidlertid hvitt Senjagarn og Jaquard syrefarger. Så det blå garnet ble farga i går i en kjele på ovnen.

                                                                    ----------------------------


Farging er morsomt.Så når jeg først var i gang, fikk jeg lyst til å farge mer. Et nøste med hjemmespunnet garn fikk også en /to omganger i kjelen.
Jeg hadde lyst på lange fargeskift. Fant derfor fram en trommel. (denne skal jeg fortelle mer om siden)





 Denne brukte jeg som en slags rennebom og surra garnet rundt. Jeg fletta av garnet og duppa det i fargekjelen. Først i et blått fargebad. Litt om gangen, slik at det ble helt lyst i ene enden. Deretter laget jeg et gult fargebad og gjorde det samme med den andre enden, men her valgte jeg å beholde den blåeste delen, for jeg var så fornøyd med den fargen.




Men så skulle dette nøstes opp. Mannen min pleier å være grei å be når det kommer til å holde garnbunter, men når bunten er 22,5 meter, måtte han melde pass. Og jeg måtte ty til stolene på verandaen. Det gikk veldig greit.






Ble veldig fornøyd med fargene. Har problemer med spinninga, men det skal jeg komme tilbake til.

                                                             -----------------------

Jeg har lovet å vise hvordan fasongen på sjalet (fra forrige innslag) var.




Det var for stort for senga, jeg måtte brette den ene snippen.


                                                             --------------------------------


Vestlandet er vakkert, men været er underlig, sett med en østlendnings øyne.
Her om dagen hadde vi strålende sol fra morgenen av. Plutselig, uten forvarsel, kom en voldsom vind og sprutregn. -så etter noen minutter, strålte sola igjen og da hadde vi en flott regnbue. Ser ut som gullbøtta står i hagen til naboen.


2 kommentarer:

  1. Det er eit unikt sjal du har strikka, kjempeflott!
    Det høyres kjekt ut med farging og spinning av garn, har aldri prøvd. Fargane på garnet ditt var veldig fint.

    SvarSlett
  2. Så fin og herlig blogg du har laget :) hmm, titter og leser så øynene blir store her :) nydelig garn du har farvet, og det sjalet er jo rene kunstverket, flotte nydelige bilder og håndarbeid :) takk for titten

    SvarSlett