Translate

lørdag 26. oktober 2013

Leonardo Fibonacci og stripene.

Min veninne hadde vært på et møte i husflidslaget. Hun sa at de hadde snakket om Leonardo Fibonacci. Han hadde kommet med tallsystemer som man kunne bruke når man skulle lage striper. Og fulgte man denne oppskriften ville man få harmoniske striper. Jeg syntes dette hørtes artig ut, og spurte om han hadde en hjemmeside. Hun lo og sa at nei, han var en munk og matematikker som levde i Italia i middelaleren.
Litt googling ga meg flere opplysninger. Stikkord her er også "det gyldne snitt".

Fibronacciske tall er 0-1-1-2-3-5-8-13-21-34-osv.  ): Neste tall i tallrekka er summen av de to foregående. Hvert tredje tall blir et partall.



Jeg prøvde meg med å surre tråder rundt en pinne. Og nå er jeg igang med å strikke ei strømpebukse etter dette prinsippet.



Her er en link til Gunns pulsvarmere. (hun som tipset meg)

http://gsvendsberget.blogspot.no/2013/10/pulsvarmer-var-pa-et-mte-i.html

                                                        -----------------------------

Jeg er med i en along der vi strikker alpelue eller "tam" som engelskmennene sier.
De er morsomme å strikke og mønsteret er lett å variere. Det var jo ikke fritt for at jeg tenkte på vår venn Leonardo når jeg telte omganger til stripene, selvom det er noen avvik her.

Her er min første i denne alongen









                                                               --------------------------








4 kommentarer:

  1. Eg og matte passe ikkje ilag - men, ser at det blir stilrene striper. Liker veldig godt fargane du bruker og. Lua er jo heilt unik! Tusen takk for at du drog igong denna alongen!

    SvarSlett
  2. Det var ein kjekk along, takk for mønster!
    Lua di blei kjempefin, likte godt det enkle mønsteret og du har brukt nydelige farger.
    Det er spennende å sjå alle luene, kor forskjellige dei blir.

    SvarSlett
  3. Så nydelige farver, og flotte håndarbeider :)

    SvarSlett
  4. Så fint at du skriver om Fibonacci-følgen. Virkelig en fantastisk måte å få fine striper på.

    Og lua di ble kjempefin. Gleder meg til å se flere.

    SvarSlett