Translate

torsdag 11. juni 2015

Kool-Aid, farging av ull.




For mange år siden drev jeg en del med plantefarging. Det ga fine, varme jordfarger. Slike farger bruker jeg lite. Jeg er veldig glad i friske farger og i de siste åra har farginga blitt langt "sprekere".
Det er morsomt å farge og en kan få rare, fine eller orginale fargeblandinger eller farger som en trenger, men ikke har i hus.
Bildet over viser en garnbunt som jeg farga i påska. Jeg skulle strikke gulrøtter på en sokk, og superwashgarn i orange fantes ikke i hylla mi. Men med hvitt garn og en pose Kool-Aid ble det gulrøtter.

Har fått spørsmål om garnfarging, skriver derfor litt om det her.
Det aller enkleste er å farge med  Kool-Aid. Det som kan være vanskelig er å få tak i fargen. Kool-Aid er et saftpulver. Det brukes mye i barneselskaper i USA. (utrolig med den sterke fargen). Jeg har fått tak i det fra noen som har vært på USA-tur og via Ebay.
Det kan farges i kjele eller, som jeg gjør, i microbølgeovn. Alt garn som skal farges må ligge i vann minst en halv time.

Kool-Aid-pulver røres ut i varmt vann.




Garnet legges i , og bollen settes i microbøleovnen.


Microbølgeovnen settes på fullt i 2 minutter. Deretter skal det hvile i 2 minutter. Dette gjøres tre ganger. (kjøres tilsammen i 6 minutter.).


Garnet har tatt i mot all fargen. Vannet er klart. (Enkelte ganger blir vannet hvitt, aner ikke hvorfor.)



Slik ble garnet jeg farga i går.




Dette garnet er sett ovenifra Søstrene Greenes, Navia og de to nederste er Ullteppegarn.
Det er bare restegarn. Buntene er ca 30 gram og alle er farget med en pose hver. Bleket garn tar dårliger farge enn ubleket. Buntene i Ullteppegarn var ubleket. (det blå og grønne garnet)

Det var disse posene jeg brukte.




Obs når det gjelder farge på saftdrikken. Det har farge som safta i mugga ikke som på posen.
Under er det et bilde av en pose med rødt pulver og en med blått, selv om begge posene er blå.


---------------------

For noen år siden var jeg med i en gruppe som farga garn med ting fra kjøkkenskapet. Div krydder, konditorfarge osv.  En dag jeg bytta blekkpatron i skriveren, prøvde jeg å farge med den gamle patronen. (Det er jo alltids noe igjen, selv om skriveren nekter å arbeide når det er lite igjen.)
Det ble friske, flotte farger og garnet har beholdt fargen etter flere gangers vask.
Jeg har en fargekjele på plata kommer igjen når jeg har bilder å vise.

                                                                     --------------------

I mellomtida kan dere få se hva mannen min har drevet med i dag.




3 kommentarer:

  1. Får nesten lyst å smake på garnet ditt!! Kjempesøte og fine farger. Takk for påminning om cool aid-farging. Trur eg har ein pose og to i mine gjemmer. Likte godt og trefuglane - ein flink utskjærar du har

    SvarSlett
  2. Kult!!! Har ikke prøvd men kjenner flere som har gjort det med vellykket resultat. Det finnes visst også et fargekart på nett som viser blandingsforhold når man skal blande farger. Tenk at det egentlig er noe som skal drikkes... Så flink mann du har - det er vanskelig å sage så fint!!!

    SvarSlett
  3. Hej Tack för en bra beskrivning av fargning!Klar har jag hunnet med 2 färgbad innan jag läste din beskrivning! Men det är jag i ett nötskal.Mvh Karin😉

    SvarSlett