Translate

onsdag 18. september 2013

En uke på Hebridene

Jeg har vært på tur . I år dro jeg sammen med en venninne til Scotland og Hebridene. Vi hadde en fantastisk uke.



NRK viser for tida en serie fra øyene i vest. Det første programmet handlet om Hebridene og den arkeologen som viste rundt, Mary MacLeod Rivett, var vi sammen med i tre dager. Hun er utrolig dyktig. Hun viste oss, bl.annet, stående steinringer fra 3500 år før kristus og steinhus med stråtak, som var bebodd for 40 år siden (!).
Vi fikk kjenne vinden som kom rett inn fra atlanterhavet og uten trær til å dempe den  var den temmelig voldsom.
Folk holdt sauer, høns og storfe (blandt annet skotsk høylandsfe, de som er hårete) . Vi var også på en alpakkafarm.
Hjemme i husene sine vevde folk Harries tweed.  En av de vi var hos hadde en vev stående i noe jeg vil kalle et lite skur. Her hadde hun vevd 350 meter tweedstoff som ble brukt til kostymene i Ringenes herre.
Vi var også hos en dame som quiltet. Hun var egentlig bibliotekar. Hun hadde bygd om en låve til et aldeles nydelig quilteverksted, med store  takvinduer og masse lys. Her ble det laget de nydeligste quilter. Og alle ble quiltet med en vanlig, liten Bernina. Denne dyktige damen heter Janet Robson, og du finner hjemmesiden hennes her.
http://www.callicvolquilts.com

Alt i alt hadde vi en flott uke i et land få tenker over  at eksisterer, men som i vikingtida var en del av Norge.

Her er noe av det jeg kjøpte med meg.

3 kommentarer:

  1. DETTA er ein slik ferie,- eg og har lyst å oppleva. Såååå spennande. Flotte stoff og garn-souvinier du har kjøpt deg.

    SvarSlett
  2. Ja, en sånn ferie kunne jeg ha tenkt meg også :-)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en fantastisk tur med mange flotte opplevelser!
    Hadde vært kjekt å få oppleve selv en gang....
    Nydelige stoffer og fint garn du har kjøpt deg :)

    SvarSlett